وب سایت رسمی قالب چند منظوره پلاسما
آخرین قالبی که می خرید ...

سیستم مدیریت محتوا وردپرس

در این مقاله تمرکز اصلی ما روی مفهوم پرکابرد سیستم مدیریت محتوا یا سی ام اس بوده و شما را با مزایای استفاده از این سیستم مدیریت محتوا آشنا خواهیم کرد، همچنین در صورت تمایل در لینک زیر ادامه این مبحث رو میتونید مشاهده کنید.
انواع سیستم های مدیریت محتوا

یکی از مشکلاتی که در گذشته باعث می‌شد تا افراد کمتری به فکر داشتن وب‌ سایت اینترنتی بیفتند، هزینه‌ بالای طراحی وب سایت بود، به عنوان مثال برای طراحی یک سایت، تعدادی نیروی متخصص در حوزه وب باید چندین ماه وقت صرف ساخت آن میکردند و برای بروز رسانی و ماندگاری آن هزینه زیادی دریافت می کردند، به همین دلیل هزینه طراحی و پشتیبانی وب سایت بالا بود، ولی امروزه با وجود سیستم های مدیریت محتوا از جمله وردپرس دیگر این مشکلات وجود ندارد.

سیستم های مدیریت محتوا چیست؟

مدیریت محتوا یا cms در لغت به معنای سیستم یا برنامه ای است که به وسیله آن اطلاعات و محتوای ما مدیریت می شوند.  این برنامه ها همیشه تحت وب نیستند و وب سایت های اینترنتی که ما از آن ها استفاده می کنیم تنها یک نمونه از این قبیل سیستم های مدیریت محتوا  هستند. عموما به دلیل استفاده گسترده از این سیستم مدیریت محتوا در زمینه وب، عبارت سی ام اس تتها به نرم افزارهای مدیریت وب گفته میشود.
سیستم مدیریت محتوا وردپرس
سیستم مدیریت محتوا تحولی عظیم در زمینه طراحی و مدیریت  سایت‌های اینترنتی ایجاد کرده اند. امروزه توقع مخاطبین وب سایت‌ بسیار بالا رفته و دیگر مشاهده سایت‌هایی با صفحات ثابت و ساده هیجانی در آنها ایجاد نمی‌کند.

در کشور  ما ایران، پس از استفاده از سیستم های مختلف مدیریت محتوای غیر بومی و انواع نرم افزارهای اینترنتی خارجی ، نیاز مبرمی به نرم افزار مدیریت محتوای بومی احساس می شد تا بتواند منطبق با سلیقه ها ، نیازها، قوانین و مقررات بانکی و دولتی داخلی , پاسخگوی درخواست مشتریان باشد، به همین دلیل تعدادی از شرکتهای داخلی اقدام به ساخت سی ام اس های بومی نمودند .

لزوم استفاده از مدیریت محتوا

اگر سایت شما بخواهد چند وقت یکبار بروز شود اصولا نیاز به شرکت پشتیبان یا طراحان تخصصی وب پیدا می کنید، اما با متولد شدن این سیستم های مدیریت محتوا خودتان به سادگی می توانید وب سایت خود را بروز نگه دارید.

در صورت بروز نبودن کد ها و ظاهر سایت علاوه بر خسته کننده شدن سایت برای مخاطبین، به دلیل نا هماهنگی با سایر بخش ها و مرور گرها به مرور دچار کندی یا خرابی خواهید شد. قابلیت بروز رسانی در همه سی ام اس ها مشترک هست اما برخی قابلیت ها با دریافت هزینه انجام می شود، از جمله این قابلیت ها به شرح زیر است:

1- دریافت اطلاعات فرستاده شده از كاربران و تایید آن

2- چند زبانه بودن

3- ایجاد نقشه سایت داینامیك

4- امكان ایجاد تجارت الكترونیك یا فروشگاه مجازی

5- ایجاد فرم برای دریافت اطلاعات كاربران

6- بهینه سازی تصاویر آپلود شده

7- ایجاد و بروز كردن متا تگ ها

8- امكان جستجو در مطالب سایت

9- امنیت بیشتر

10- گزارش آمار بازدید از صفحات

کاربرد اصلی سیستم های مدیریت محتوا

سیستم مدیریت محتوا به لحاظ کاربرد و اهمیت محتوا به سه بخش تقسیم می شوند :

سیستم مدیریت محتوا وردپرس

محتوای متنی: این نوع از محتوا شامل اخبار ، مقالات ، کتاب ها و سایر محتوا هایی هستند که بصورت متنی قرار داده می شوند که بخش عظیمی از اطلاعات را در وب تشکیل می دهند .

محتوای چند رسانه ای : این نوع از محتوا شامل تصویر، صوت و فیلم می شود که برای کنترل آن استاندارهای خاصی باید لحاظ شود، به این خاطر این بخش کاملا تخصصی بوده و کاربرد عمومی ندارد.

محتوای فایلی : این بخش از محتوا شامل فایلهای اجرایی و الکترونیکی و همچنین فایلهای فشرده میباشد که لازم است از استاندارد های خاصی در آن استفاده شود، این قسمت نیز مانند بخش بالا کاملا تخصصی بوده و برای کنترل آن کمتر از سیستم های مرسوم استفاده می شود .

این سیستم ها از جهات دیگری هم قابل بحث هستند و آن نوع مدیریت و دسته بندی اطلاعات است که مهم ترین بخش در آشنایی و کار با سیتم های مدیریت محتوا است. دسترسی به اطلاعات در سیستم های مدیریت محتوا به سه بخش کلی تقسیم می شود که به ترتیب عبارتند از : ساخت یا ورود اطلاعات ، ویرایش اطلاعات وارد شده و انتشار نهایی اطلاعات. نوع دیگر سطح بندی اطلاعات در cms طبقه بندی براساس گروه کاربری می باشد که دارای دو بخش فرانت اند و بک اند است.

در این حالت کاربران از جهت نوع دریافت اطلاعات در یکی از این دو بخش قرار می گیرد:

بهترین قالب وردپرس

اگر از مدیریت محتوای وردپرس استفاده می کنید، حتما مقاله بهترین قالب وردپرس را مشاهده کنید تا با نحوه انتخاب بهترین قالب وردپرس آشنا شوید و معیار های مختلفی که به آن ها اشاره شده را بررسی کنید.

مشاهده مقاله

بخش فرانت اند  :

در سطح اول کاربر به عنوان میهمان در نظر گرفته می شود و صرفا به اطلاعات عمومی دسترسی دارد، در این حالت برای کاربران شناسه یا به عبارت دیگر نام کاربری و رمز عبور در نظر گرفته می شود که به وسیله آن اطلاعات دریافتی کمی بالاتر از سطح میهمان است، عمدتا این سطح از اطلاعات نیز دارای اهمیت زیادی از لحاظ نوع دسترسی نمی باشد .

در سطح بعدی کاربر به عنوان کاربر ویژه با سطح دسترسی بالا مشخص می شود و قادر است اطلاعات مهم با درصد اهمیت بالاتری را دریافت کند که با در نظر گرفتن مسائل امنیتی به او نمایش داده می شود. خود این سطح میتواند دارای دسترسی های متفاوتی باشد که براساس نیاز کاربران هر سیستم مدیریت محتوا متغیر است .

بخش بک اند  :

کاربران با ورود اطلاعات قادر هستند به مدیریت سی ام اس دسترسی داشته و بصورت یک نویسنده محتوا تولید کنند. این کاربران ممکن است به بخش های دیگر مانند تنظیمات نیز دسترسی داشته باشند.

در سطح دیگر کاربر با امکان ویرایش مطالب این کاربر به عنوان ویراستار محتوای ورودی عمل کرده و تمامی دسترسی های کاربران قبلی را داراست .

این سیستم ها از لحاظ دیگری هم قابل بررسی هستند که از آن جمله شیوه ذخیره سازی محتوای آنهاست.

شیوه های مرسوم در ذخیره سازی اطلاعات به بخش های زیر تقسیم می شود:

شیوه ذخیره سازی خام اطلاعات :

در این شیوه اطلاعات بدون هیچ گونه تغییری و با فرمت اصلی ذخیره میشود ، این شیوه از لحاظ امنیتی دارای اشکالات فراوانی می باشد که آن جمله به عدم کنترل دسترسی به محتوا میتوان اشاره کرد .

شیوه ذخیره سازی اطلاعات بصورت فایل های کد شده :

در این شیوه ذخیره سازی برای امنیت بیشتر، اطلاعات به صورت انکود شده تغییر کرده و از فرمت اصلی خود خارج می شود تا دسترسی به سورس اطلاعات تقریبا غیر ممکن یا سخت شود.

شیوه ذخیره سازی در بانک اطلاعاتی :

در این شیوه اطلاعات با فرمتی خاص در بانک های اطلاعاتی دخیره شده و قابلیت پردازش و تعیین سطح دسترسی را دارا هستند ، این شیوه جزء پرکاربردترین شیوه در ذخیره اطلاعات بوده و دارای ضریب امنیتی بالایی نیز میباشد .

سی ام اس ها نسبت به گذشته کاملا تغییر یاقته اند و قادر هستند بصورت همزمان و با استفاده از امکانات جدید انواع محتوا را بسادگی مدیریت نمایند.

سیستم مدیریت محتوا وردپرس

مهم‌ترین ویژگی سیستم مدیریت محتوا

  • کلیه اطلاعات و ارتباط بین آنها را به طور کامل مدیریت می‌کند.
  • امکان تعریف ساده صفحات و نحوه قرار گیری آنها در وب سایت توسط کاربران.
  • ساخت و ویرایش صفحات کاربرد اصلی این سیستم مدیریتی است.
  • بین همه بخش ها و بایگانی ها یکپارچگی ایجاد می‌کند.
  • برقراری ارتباط بین صفحات و اطلاعات.
  • دارای موتوری قدرتمند برای انتشار و ساخت صفحات اینترنتی‌ است.

مزایای مدیریت محتوا نسبت به طراحی اختصاصی

در مواردی اندک احتمال دارد سایتی که قصد ساخت آن را دارید، در سیستم های مدیریت محتوا قابل تعریف نباشد، که اصولا نیاز به برنامه نویسی اختصاصی خواهید داشت. ولی در بیشتر اوقات اجرای هر سایتی با استفاده از سیستم های مدیریت محتوا قابل انجام است.

مزایای استفاده از سی ام اس , نسبت به طراحی سایت اختصاصی عبارت اند از :

صرفه‌جویی در زمان و به روزرسانی ساده

در حالی که ساخت یک سایت اینترنتی به صورت اختصاصی, ممکن است ماه ها زمان ببرد، قرار دادن اطلاعات در یک سیستم مدیریت محتوای از پیش ساخته شده ، نهایتا یکی دو هفته زمان خواهد برد. این صرفه جویی در زمان، محرک بسیار خوبی برای طراحان وب سایت می باشد. در سیستم مدیریت محتوا تمام نیازهای مشتریان پیش بینی شده و پس از سفارش مشتریان، تنها نسخه ای از یک وب سایت از پیش طراحی شده ، در فضای وب قرار می گیرد . به همین دلیل هزینه طراحی و ساخت یک وب سایت به شدت کاهش می یابد .

پشتیبانی گسترده

به دلیل اینکه طراحی وب سایت اختصاصی، اصولا یک بار و متناسب با نیاز شرکت سفارش دهنده انجام می شود و برای دیگران کاربردی ندارد ، به این خاطر اگر تیم سازنده از پشتیبانی آن سر باز زد ، کس دیگری نمی تواند سایتی که دیگران نوشته اند را پشتیبانی کند و قطعا نمی توانید تجارت خود را بر این اساس پایه ریزی کنید. این در حالیست که شرکتهای طراحی سایت در سیستم های مدیریت محتوا، تعداد زیادی مشتری دارند که قبلا برایشان از این سیستم استفاده کرده اند . طبیعتا این شرکتها می توانند پشتیبانی کاملی به عمل آورند تا شانس ماندگاری در بازار پر رقابت امروز را از دست ندهند.

پشتیبانی قالب پلاسما

انعطاف‌پذیری

سیستم های مدیریت محتوا در مقایسه با سایت های اختصاصی انعطاف بیشتری دارند، چرا که تیم های تجزیه و تحلیل این سیستم ها ، باید انواع سایت های قابل راه اندازی را در نظر گرفته و راهکارهایی را در نظر بگیرند که طی آن راه اندازی یک سایت اینترنتی، قابل پیاده سازی باشد. لذا باید از راهنما و آموزش بیشتری برخوردار باشند.

امنیت بالا

از آنجا که سایت های زیادی توسط cms راه اندازی شده اند، شرکت سازنده مدام در حال برطرف سازی ایرادات و افزایش امنیت آن است . به عبارت دیگر، چنانچه یک سایت خاص هک شود ، قابل مقایسه با هک شدن سیستمی نیست که هزاران وب سایت از آن استفاده می کنند و این هک شدن به معنای هک شدن تمام سایت های مورد استفاده است، به همین خاطر برای تیم طراح عقلانی است که هزینه هنگفت صرف ایمن سازی مدیریت محتوای خود کند. این در حالی است که برای یک سایت اختصاصی، اصلا صرف نمیکند هزینه بالایی برای امنیت پرداخت کند.

وجود راهنما و آموزش کافی

شرکت هایی که کار طراحی وب سایت را انجام می دهند یا قالبی طراحی می کنند، بخش راهنما یا آموزشی تهیه می کنند تا مدیران اینترنتی با مراجعه به این آموزش ها ، بدون وابستگی به تیم پشتیبانی، سایت خود را مدیریت کرده و به سادگی بروز رسانی نمایند، اما در وب سایت های اختصاصی تیم برنامه نویسی، به دلیل گستردگی کار امکان ساخت و آموزش را نخواهد داشت.

آموزش قالب پلاسما